قصة وردة الياسمين - الحلقة 8

الكاتب بتاريخ عدد التعليقات : 0
الحلقه 8

جاذبه الكوراث انتي

وصلت ياسمين الي صاله هذا المنزل ولم تجد احد بداخل
اخذت تنظر الي المكان المظلم الذي يملئه التراب وخيوط العنكبوت
ولكن وجدت شخص ما يقيد حركتها وتلمع تلك السكينه الحاده حول رقبتها
وسمعت انفاس من خلفها مع صوت غليظ
_اهلااااا سياده الصحفيه جييتي لقضاكي
حاولت ياسمين الصراخ لكن سرعان ما وجدت يد الشخص تكتم صوتها وسمعته وهو يتحدث ببطئ
_هشش عايزين نبقي حلوين مع بعض ومش عايز تعب عايزك تموتي براحه وسلام
حاولت ياسمين التحدث لكن دون جدوي وفجأه
وجدت السكين تهوي ارضا والشخص الذي قيدها يطير امامها وكل ذلك بفعل هجوم مراد الذي اخيرا نجح في الوصول الي المكان
نظرت الي ذلك الشخص  وجدت هيئه ضخمه ووجه ملثم لا يظهر منه سوي العينين
مراد وقد اقترب من ياسمين وتحدث بقلق: انتي كويسه
حاولت ياسمين التنفس واعاده الاتزان لنفسها ولكن جحظت عيناها وانتبهت فقد عاد الشخص الملثم وحمل السكين واتجه نحو مراد
ياسمين : حاسب يا مرااااد
ودخل الاثنان في معركه داميه واسقط مراد السكين من يد الشخص الذي ما لبث ان اخرج مسدسه ولكن ايضا نجح مراد في قذفه بعيدا
واخذ يكيل اليه اللكمات ولكن اغتاظ الرجل بشده فهجم علي المراد بعنف واخذ بضربه ضربا مبرحا
الشخص : مراد بيه اهلا ده شكلي هنفذ المهمه وعليها هديه
مراد: انت تبع مين انطق
الشخص: لما تطلع فوق هتعرف كل حاجه مستعجل ليه علي وفاتك كنت عيشلك يومين كمان
مراد: انا هعرفك مين الي هيموت يا كلب
استمر العراك بين الاثنان الا ان اطاح الشخص الملثم بمراد وحاول خنقه  لكن مراد حاول المقاومه كثيرا
حاولت ياسمين التفكير في شئ للتخلص من هذا الرجل واخذت تنظر حولها علها تجد شيئا تستطيع به ايقافه
لكن دون جدوي فالمكان مهجور تماما من اي شئ
ولكن لمع ذلك المسدس الذي سقط ارضا منذ قليل
اخذته دون تفكير وصوبته باتجاه الاثنان
تحدث مراد مشجعا ياسمين: صوبي عليه واخلصي
ياسمين بتوتر واخذ المسدس يهتز بيديها: هو بيشتغل ازاي
مراد: اضغطي يا ياسمين دوسي الزناد هموت منه انجززي
الشخص الملثم بسخريه: دي اجبن من انها تضغط اصلا متقلقش هقتلك وابعتها بعدك علطول
ياسمين بتوتر: انت انت يا كابتن انا ممكن اضغط علي فكره يعني فابعد عنه ههقتلك
مراد: انتي بتتفاوضي معاه
ضحك الشخص الملثم وقال بسخريه: ارمي الي في ايدك ده يا سياده الصحفيه انتي مش واخده علي مسك المسدسات ليكي في الاقلام وبس
وفي لحظة ضغطت ياسمين علي الزناد وكانت الرصاصه من نصيب مراد اصابت قدمه
مراد بالم: الله يخربيتك نشنتي
اصيبت ياسمين بالفزع ولم تجد نفسها والا واخذت في اطلاق الرصاصات المتبقيه ولكن هذه المره كان الشخص الملثم قد ابتعد عن مراد بعد اصابته فاصيب باحد الرصاصات في صدره
وبعدها القت ياسمين بالمسدس واسرعت في اتجاه مراد
ياسمين بقلق: اسفه والله اسفه انا مكنش قصدي انا انا
امسك مراد بقدمه وقال بغضب : انتي تسكتي خالص
ياسمين: لازم نتحرك من هنا هنقلك لاي مستشفي
وفجاه وجدوا الشخص الملثم يقف متحاملا علي نفسه وهو يضع يده مكان اصابته واخذ يتحرك للوراء وهو يتحدث
الشخص الملثم: لا طلعتي شاطره يا سياده الصحفيه مكتوب تعيشو شويه كمان لكن افتكري دايما ان ايامك معدوده  دخلتي  عش الدبابير  فاتحملي القرص
وفي لحظه اختفي من المكان وكأنه شبح ظهر فجاه وكذلك اصبح من العدم فجاه
وسمعت ياسمين صوت اشخاص يدخلون المكان كان رجلان
تحدث احدهم: انتو بخير سمعنا صوت ضرب نار فقولنا نيجي نشوف فيه ايه
تحدث مراد رغم آلامه : انا واختي طلع علينا قطاع طرق وسرقو كل حاجه معانا
وكانو هيموتونا
ياسمين باضطراب : اه وعايزين نروح لمستشفي حالا بسرعه عشان مراد . .اقصد اخويا يعني اتصاب
تحدث الرجل الاخر: مفيش مستشفيات قريبه وعلي ما نوصل يكون دمه اتصفا
تعالو معانا قريه النخيل دي اقرب حاجه ومتقلقوش اكيد عندهم دكاتره وهنعرف نتصرف
______________________________

دخل ادهم الي دار الايتام الذي اصبحت شغله الشاغل هذه الايام
فوجد تلك الطفله سكره تجلس تبكي وحيده
اقترب منها ادهم واخفض نفسه الي مستواها وقال بطفوليه
ادهم: حبيتي سكره بتعيط ليه
سكره من بين دموعها: اصل يا عمو حمزه ضربني
ادهم بصدمه : ايه ايه
سكره: شوف يا عمو عورني هنا وقام عضني وشد شعري
ادهم: يا نهاااار ليلته مش فايته
سكره: وشايف يا عمو الطربيزه دي مسك رجلي خبطني فيها
ادهم: كمان
سكره: وشوف يا عمو شد شعري ومسكه كده كده وانا قعدت اقول اه اه وشوف ياعمو ضربني بالقلم
وشوف ياعمو..
ادهم مقاطعا: بس بس ايه كل ده هو مفكر نفسه بلطجي الدار فين الزفت ده
ده انا هوريه شغله
وتحرك ادهم مبتعدا عن سكره واخذ في البحث عن حمزه واصطدم بسلوي
سلوي: ادهم ايه الي جابك هنا!!
ادهم: مش وقته دلوقتي شوفتي حمزه
سلوي بدهشه: مش وقت ايه هو بياكل دلوقتي في اوضه الاكل بتسال ليه
ادهم وقد رفع اكمام قميصه قليلا :الغبي مبهدل سكره ولازم يتربي  بقي
تحرك مبتعدا عن سلوي باتجاه غرفه الطعام وتحركت سلوي خلفه محاوله ايقافه
وصل الي الغرفه ووجد حمزه يتصارع مع احد رفقائه
امسكه من ياقه ملابسه وادار وجهه اليه
ادهم: حمزه يا حبيبي مش قلنا نحترم بعض هنا ومنضربش البنات
حمزه: هما الي مستفزين وبعدين ملكش دعوه يا عم انت
ادهم: ياحبيبي عيب همد ايدي عليك يبقي بالادب احسسن
وهتعتذر لسكره يعني هتعتذر
حمزه  : بقولك ايه امشي من هنا عشان ورايا خناقه
ادهم: انت محدش عارف يلمك يااض
وصلت سلوي للمكان اخيرا
سلوي: استني يا ادهم ثواني بس
ادهم: استني ايه
سلوي: حمزه صحيح الي عمو ادهم قاله ده انت اتخانقت مع سكره
حمزه: اه وضربتها عشان مرضيتش تلعب معايا
ادهم : وبتعترف كمان يا بجاحتك
تدخل احد اصدقاء حمزه وتحدث: وضربني كمان يا ميس
حمزه: كداب
الطفل: لا مش كداب
حمزه: لا بقي كداب وستين كداب
واحتد الكلام وتشاجرا معا وحاولت سلوي فض النزاع فاخذت بعض اللكمات من الطفلين

فابعدها ادهم وجعلها تجلس تحت منضده الطعام وحاول فض الشجار لكن دون جدوي
نال هو الاخر نصيبه حتي  جلس مع سلوي الا ان ينتهي الحوار
سلوي بدهشه: ايه ده هتسيبهم يتخانقو
ادهم: في المواقف دي خدي مني لازم النفوس تتصافي
سلوي: نعم!
ادهم: نعم ايه ده انا كنت هاخد واحد امبليه وانتي كان زمان وشك مشوه دول مش اطفال
دول مجرمين خليهم كده لحد ما يتعبو ونطلع بكرامتنا من تحت السفره دي
جعانه تحبي تاكلي اجيبلك تاكلي من فوقنا
سلوي: هو ده وقته
ادهم: ده احلي وقت واجمل وقت  ياتري عيالنا هيبقو اشقيه كده
ويقضوها خناق وهنتجمع تحت السفره برده
سلوي: نعم!!
ادهم. انا عايزه عشره ميقلش عن كده يزيد قشطه مفيش مشكله
سلوي: انت زودتها بقي
تحركت سلوي من المكان وخرجت
ادهم : استني يا سلوي استني متفقناش علي اساميهم
يا سلوي سلووووووي
______________________________
ساعد ذلك الرجلان مراد وياسمين و نقلوهم بالسياره الخاصه بهم ودار حوار بين ادهم وياسمين داخل السياره
ياسمين بهمس حتي لا يسمع الاخران حديثها : مراد انت حاسس بايه والله مكنش قصدي
مراد بغضب رغم وهنه: اسكتي مش عايز اسمع صوتك قلتلك قبلها ده كمين مصدقتنيش
قلتلك استني دخلتي لوحدك دايما وراكي مصايب وكوراث
اوعي حد يعرف في المكان الي هنروحه هناك انك صحفيه.. احنا اخوات افهمي
انتي في صعيد مصر محدش هيفهم الي بنعمله ده كله
ويستحسن تسكتي خالص فهماني متتحركيش لو عملتي كده الدنيا كلها هتبقي كو...ي...س
وغاب مراد عن الوعي  فتحدثت ياسمين مع الرجلان في محاوله للاسراع للوصول للقريه لانقاذ مراد
_____________________
في وكر عطوه
اسرعت لوزه الي سيد ووجهها يشوبه الخوف: الحق يا سيد
سيد: خير
لوزه: الواد بندق زوره من اول امبارح تعبه وبينها اللوز قعدنا تقلناله في اللبس ولساه برده تعبان
والواد حالا سخن موحوح خالص
سيد ببرود: روحي لعطوه وقوليله ونشوف الي هيحصل
لوزه: وانا مالي يا خويا خلي حد يقوله

استدعي سيد احد رجاله :دببببببش قول لعطوه الواد بندق تعبان ولازمه دوا
دبش : حاضر يا كبير وتحرك دبش الي غرفه عطوه وعادت لوزه للاطمئنان علي بندق
ولكن عادت سريعا وهي تلهث
لوزه: الحق يا سيد الواد قاطع النفس
وكذلك عاد سريعا دبش  وقال بهلع: سييييد الحق عطوه اتقتل وغرقان في دمه فوق

0 تعليق على موضوع "قصة وردة الياسمين - الحلقة 8"


الإبتساماتإخفاء