يوميات عنيد وعنيدة - الحلقة 1

الكاتب بتاريخ عدد التعليقات : 0
الحلقه الاولي


نبتدي يومياتنا بسم الله
وهبتدي بعنيد الي هو برده اسمه كريم شاب متخرج من سنتين اداره اعمال باباه صاحب شركه كبيره ساكن في فيله بقي وعنده العربيه بتاعته والحياه فله بالنسبه له
كريم ممكن نقول شخص لا مبالي مش متحمل مسئوليه خلص جامعه من غير اي قصه حب ولا اي اعجاب مع انه زي ما بيقولو وسيم الجامعه وكمان يعرف بنات بعدد شعر راسه
اصل كريم له نظريه بيتكلم مع البنت وعادي وهزار وضحك وخروج ولو جت قالت حب او اعجاب يخلع لانه هو من الاول مش قايل ليها بحبك هو مش معترف لاي واحده انه بيحبها بس يعيني بقي البنات من وسامته تموت عليه ومن رقته واسلوبه ويمكن هما الي بيعترفوا له
كريم من الي شافه من كل البنات مش حاسس ان فيه بنت محترمه او محافظه علي نفسها او متربيه صح
يعني من الاخر كريم عايش حياته بالطول والعرض بدام بيصلي بيقعد مع عيلته شويه يبقي كتر خيره
اه عيلته بقي نشوف مييييين ابوه مصطفي طبعا راجل الاعمال ومامته سمر ربه منزل بس متعلمه واتفرغت لتربيتهم اخته الصغيره نهي تانيه تجاره
كريم اكتر صاحبين له احمد ومحمود بيعتبرهم اخواته ودايما عارفين سره وكل حاجه عنه
نشووووووف بقي عنيده
ساره بنوته رقيقه ملامحها بسيطه مصريه علي حق في اخر سنه تجاره برده رغم انها برده بابها مستواه عالي بس عكس كريم شويه
ساره بنت متدينه ونفسها في واحد يعرف ربنا ويقربها له اكتر يعرف يحتويها ويفهمها ويبقي نفس تفكيرها شخص طيب ونقي
نفسها في واحد محترم مش كلم ولا اي بنت يوم ما يفكر في بنت كان علطول الحلال اول مدخل ليها
ساره من لبسها تقول انها بسيطه مش من عيله غنيه لانها مش مؤمنه بالمظاهر يعني لبس واسع وفضفاض ومحترم وطبعا معظم الطبقه بتاعتها زي الي كريم بيصاحبهم بنات مودرن لبس موضه قصدي القلع الموضه او المجسم
ساره عاقله جداااا وعنيده جداااااااااااااا ولانها عارفه ان مواصفات الرجل الي نفسها فيه صعبه ولانها عارفه الشباب عامل ازاي بقت مش عايزه توافق علي اي عريس لانها متاكده انه هيطلع مش الي في دماغها
ساره عيلتها بسيطه هي ومامتها سعاد ربه منزل وابوها حسن مهندس في شركه ومش عندها اخوات خاااالص
بس عندها صاحبيتين كانهم اخوات ايه ودي بقي مخطوبه ومريم ودي بقي نفس عقليه ساره ومش مخطوبه
وطبعا من الواضح ان كريم مش عاوز يتجوز ولا ساره عايزه تتجوز وكل واحد له اسبابه المقتنع بيها

وفي يوم والصدفه الحلوه
مصطفي :ايييييييه ده حسن ايه الي جابك هنا
حسن : مصطفي حبيبي عااااااامل ايه انت انا بشتغل في الشركه هنا مدير الانتاج
مصطفي : والله زمااااااااااااااان انت فين يا ابني انا هنا لان شركتي عامله مشروع مع بتاعتكم وعشان كده انا هنا
حسن : ياااااااه شوف الصدفه بس مش هسيبك لازم نشرب القهوه مع بعض
وشربوا القهوه واتغدوا كمان وكل واحد حكي عن الي حصل له من وقت ما سابه بعض
نفهم بقي ايه الي جاب عمو مصطفي لعمو حسن
هبسطهااااااااااالك مصطفي من هو صغير كان جار حسن بس ابو مصطفي سافر بيه وعشان كده بعدوا عن بعض واتقطع الصله من وهما في ثانووي وكانوا اكتر من الاخوات لانهم متربين سوا من الطفوله
وتمر الايام ورجع الاخين لبعض ويتقابلو في الشركه اكتر من مره بقي والكلام يجر الكلام وهكذااااااااااا
لحد في يوم بقي
مصطفي : انت مش بتقول عند بنت يا حسن
حسن : اه ساره يا مصطفي
مصطفي : وانا عندي كريم وانت عارف انت اخويا ومش عايز نفترق ابدا ونفسي نبقي نسايب ( ياااااارب كريم يوافق عليها انا متاكد ان هي دي الي هتعجبه لان متاكد من تربيه حسن )
حسن : ده يبقي يوووم المني والله ( ربنا يستررررررررررررر ياااااارب وساره توافق اصل انا عارفها واكيد ابن مصطفي زيه كده)
نروح بقي لعنيد وعنيده ولحظه الاعتراف ليهم

مصطفي : ابنك فين يا سمر
سمر : نايم هصحيه واجيلك انت عاوزه في حاجه
مصطفي : اااااااااااه ناااااااااايم طبعا زي كل يوووم ما هو ده الي فالح فيه
كريم : صباح الخير يا درش لا صاحي ومالك متعكنن ليه بس مين زعلك اوعي تكون الموزه دي
مصطفي : واااااد انت اتكلم مع امك باحترامك وتعالي عشان عايزك ويا سمر هاتي القهوه
سمر : القهوه خييييييييييييييير
كريم : نعم يا بابا خير انا سامع اهوت اتفضل ( ياااارب ميكنش عشان الشغل مش ناقص خناق عايز الحق اخرج للعيال بقي )
مصطفي : عايزك في موضوع مهم
كريم : انا سامع اهوت ( نقيييييييت يا احمد شكلي مش جااااااي )
مصطفي : انا جايب ليك عروسه
كريم : هههههههههههههههه هو ده بقي الموضوع المهم
مصطفي : بتضحك لي يا حيوان
كريم : اصل حسستني ان الموضوع حاجه مهمه حياه او موت
مصطفي : وده مش مهم ياااااااد انت انت هتشلني
كريم : يا بابا مش مهم وانت عارف راي في الموضوع ده وانا مش مستعجل علي حاجه
مصطفي : لكن انا مستعجل مش عارف هعيش لحد امته ويا تري هشوف احفادي ولا لا
كريم : باس ايد باباه ليه بس السيره دي ربنا يديك طول العمر ليه بس العكننه دي اهدي بس
مصطفي : بس مش هتاخدني في دوكه انت هتشوفها يعني هتشوفها وبقول اهوت وده كلام رجاله وانا خلاص اتفقت علي الميعاد
كريم : ده انت بقي مظبط كل حاجه
مصطفي : سميها زي ما تسميها ما هو لما ابني يبقي زيك كده يبقي هو ده الحل
كريم : خلا ص يا بابا الي تشوفه

نشوف بقي ساره
حسن : بنتي يا حبيتي تعالي
ساره : خير يا بابا
حسن : يحضر ليكي الخير يا حبيتي بصراحه ومن غير لف ودوران وانتي عرفاني بقي بحب الوضوح
ساره : ايوه يا بابا
حسن : انتي متقدم ليكي عريس
ساره : بس يابابا انت عارف راي في الموضوع ده
حسن : يا حبيتي انتي مش عارفها لسه وان شاء الله هيطلع زي الي في بالك كفايه ان بابها اخويا من صغري فاكره مصطفي الي كنت بحكي عنه
ساره : اه عمو مصطفي ماله
حسن : ده بقي يبقي ابنه وبصراحه عمك مصطفي كانه انا فاكيد ابنه زيه
ساره : خلاص يابابا الي تشوفه

في بال كل واحد
كريم : اهلا بالعروسه الجديده ده انتي هتشوفي ايااااااااام سوده الله يرحمد بقي ابويا الي جني عليكي قال اتجوز قال
ساره : اهلا بالعريس الجديد ده انت هتشوف مني الي هتحلف بيه طووول حياتك عمو مصطفي هيقطع علاقته بيك يا بابا قال اتجوز قال
يتبع



0 تعليق على موضوع "يوميات عنيد وعنيدة - الحلقة 1 "


الإبتساماتإخفاء