يوميات عنيد وعنيدة - الحلقة 8

الكاتب بتاريخ عدد التعليقات : 0
(8)
 لمياء : الحق يا استااااذ كريم الاستاذ مصطفي اغمي عليه في المكتب
كريم وساره : اييييييييييييييييييييييييييييييييه
كريم : انتي بتقولي ايه بابا وقام بسرعه جري علي مكتبه
ساره طبعا هي كمان وراه
كريم  جري علي ابوه وزعق اتصلو بالاسعاف بسرعه : بابا رد عليا انت سامعني
ساره : فيه نبض متقلقش هو مريض بحاجه
كريم : عنده القلب
والاسعاف جت واخدته
في المستشفي كريم وساره منتظرين وسمر ونهي عرفوا وجم كمان
الغريب بقي ان نهي وسمر كانو متماسكين وبيقروا قران لكن كريم كان عصبي ومش طايق حد وبعد فتره الدكتور خرج
الدكتور : الحاله مش هكدب عليكم كان انسداد في الشريان والحمد لله لحقنا نتصرف بس طبعا لسه الخطر موجود لازم يفضل في الانعاش شويه
كريم : انت بتقول ايه يا دكتور انت بتكدب صح اه بابا عنده القلب بس عمره محصل كده له
الدكتور : للاسف ده الي حصل والانسداد فعلا لانه اول مره قدرنا نتصرف الحمد لله احنا هنعمل عمليه وهيبقي كويس بس هو يخرج من النعاش عشان نقدر نعملها بس
كريم : انا ممكن اسفره بره
الدكتور : صدقني بره زي جوه ربنا بس يقدم الي فيه الخير
كريم حس ان الدنيا بتتهز قدامه قعد علي الكرسي وهو حاسس انه مش شايف قدامه
نهي وسمر قعدوا يدعوا ربنا ويطمنوا نفسهم
ساره راحت لكريم لما لقته منهاااااااار كده : اهدي يا كريم ان شاء الله خيييييير
كريم : بقولك ايه ابعدي عني مش ناقصك خاااااااالص
ساره : طب ممكن اطلب طلب
كريم : عايزه ايه مني
ساره : قوم صلي ركعتين لله كده
كريم : نعممممممم انت فايقه وجايه تتنططي عليا ساره ابعدي عن وشي الساعه دي
ساره : انا مش فايقه انا بقول قوم صلي ركعتين ومش هسيبك غير لما تقوم رخااامه بقي
سمر ونهي : قوم يا كريم اسمع الكلام يا ابني
كريم محسش بنفسه قام واتوضي وراح يصلي في مسجد المستشفي
واول ما خلص سجد لربنا وقعد يبكي جاااااااامد وطلع كل الي جواه من توتر وقلق وخوف
وساره كانت منتظره بره واول ما خرج
ساره : بقيت كويس دلوقتي
كريم : انتي مين عرفك اني ههدي لما اصلي
ساره : لان ربنا قال ( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) انت مش ملاحظ مامتك ونهي من الصبح ماسكين القران وبيقروا عشان يهدوا اكتر حاجه تريحك هي كلامك مع ربنا
كريم : انا فعلا هديت اسف لاني كلمتك وحش كنت متعصب ( ملحوظه اول مره يقول اسف يا جمااعه )
ساره : انا مقدره وعارفه خير محصلش حاجه ان شاء الله عمو مصطفي هيقوم بالسلامه
كريم : انتي متاكده كده ازاااي
ساره : ربنا قال ( لا تدري لعل الله يحدث بعد ذلك امرا ) لعله خير ربنا له حكمه في الموضوع ده
كريم : يااااااااه انا ليه حاسس اني اول مره اسمع وافهم الكلام ده
ساره : ده كويس عشان تتاكد ان ربنا معاك
كريم : فعلا ربنا معايا بس انتي ازاي هاديه كده المفروض اي بنت بتنهار في المواقف دي
ساره : اصل انا عارفه ان كل الي بيجيبه ربنا خير وكمان (ولسوف يعطيك ربك فترضي ) سوف يعني بس نصبر وعمو مصطفي شخص طيب ومحترم واكيد ربنا له حكمه في دخوله المستشفي وان شاء الله هيقوم منها وكمان يمكن الي بره المشكله بيفكر بهدوء عن ما يبقي فيها
ساره وكريم قاموا وراحوا لسمر ونهي
كريم : قومي يا ماما روحوا انتوا وانا هقعد هنا النهارده
ساره : اصلا كلكم هتروحوا عمو مصطفي مش هيخرج النهارده من العنايه المركزه بالكتير بكره وانت يا كريم لازم تروح تستريح عشان بكره الشركه انت ناسي انك دلوقتي مكان عمو مصطفي وبكره باذن الله هنيجي نشوفه يا جماعه
سمر : ساره بتتكلم صح يا كريم الدكتور حتي لسه قايل لينا كده قعدتكم هنا مش هتفيد
كريم : خلاص يلا بينا وبكره هاجي اطمن قبل ما اروح الشركه
وصلوا ساره الاول وروحوا البيت
كريم: اول مره يدخل ويحس ان البيت ناقصه حاجه اول مره يحس ان تحمل المسئوليه كبير اووووي وفي نفس الوقت مش لازم ينهار عشان مامته واخته لازم يبان قوووي عشانهم
كريم : انا طالع انام
سمر : مش هتاكل يا ابني انت من الصبح مش اكلت
كريم : لا يا ماما مش ليا نفس خااااالص تصبحوا علي خير
وناااااااااام الكل والصبح كريم خرج بدري وراح المستشفي واطمن علي مصطفي وراح الشركه وكانت ساره هناك
ساره : صباح الخير
كريم : صباح النور
ساره : عمو مصطفي عامل ايه
كريم : كويس لسه في العنايه بس اهو خييييير
ساره : صح لعله خييييير ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظنها لا تفرج
كريم : ههههههه ايه
ساره : جمله بحبها اووووووي
كريم : ااااااااه
ساره : اتفضل
كريم : ايه ده
ساره :  نهي قالت ان انت مش فطرت  وكمان مش اكلت امبارح عملت حسابك معايا عادي انا هحاسب المره دي المره الجايه عليك بقي
كريم : اول مره يحس ان ساره بتحاول تخفف عليه ومقدرش يكسف طريقتها الطفوليه دي وفطر معاها
ساره : دلوقتي لازم نجمع الشركه ونعمل اجتماع طاري نعرفهم كل واحد هيعمل ايه وكده
واجتمعوا بالشركه
واحد : الوضع كده ممكن يسوء فيه ملفات لازم تتعدل
شخص تاني : الشركه الي هنعمل معاه الاتفاق ميعاد الاجتماع بكره ومش عملنا حاجه
تالت : المشروع ده اهم حاجه الاستاذ مصطفي مراهن عليه وكان نفسه ياخده
رابع : وضع الشركه ممكن يسوء لو فضلنا كده
ساره فجاه تقاطع كل ده بعد ما لاحظت ان كريم مش عارف يعمل ايه وانه هينهار من الي بيسمعه
ساره : لو سمحتوا يا جماعه الشركه هتفضل زي ما كانت ماشيه مع استاذ مصطفي مش هيتغير حاجه ميعاد الاجتماع  في ميعاده وهيتنفذ الديل ان شاء الله احنا قدها وهنعملها
كريم فجاه  قام واتكلم : استاذ رافت الملفات المهمه تجبيها ليا وانا هراجعها ولمياء تجمعي الاساتذه وتظبطوا الحسابات وساره بقت السكرتيره بتاعتي لحد ما بابا يقوم بالسلامه وكل واحد علي شغله ومش عايز اي تهاون من حد هنشتغل ان شاء الله حتي لو طول الليل والنهار المهم مفيش اي حاجه تبوظ والنظام هيفضل زي ما هو
وكله خرج فعلا وبداوا يشتغلو يمكن كريم حس ان الشغل بيطلع فيه توتره
ساره استاذنت كريم وجابت ايه ومريم لانهم برده تجاره ويقدروا يساعدوا وفعلا كانوا بيشتغلو معاهم
وجه ميعاد المقابله
Sara :HI sir how are you I am sara the assistant of  Mr. kareem and he is waiting you in the hole
الترجمه : اهلا بحضرتك انا ساره سكرتيره استاذ كريم وهو في انتظاركم في صاله الاجتماعات
Manger : hi sara nice to meet you I am fine and I am keen to see Mr. Kareem
الترجمه : اهلا يا ساره سعيد ان شفتك ومتحمس عشان اشوف استاذ كريم
ووصلوا لاستاذ كريم واختصارا للترجمه والانجيليزي يعني ندخل في صلب الموضوع خلاص دخلو القاعه وبداو الاجتماع وعرضوا الفكره بتاع المشروع وان كانت مبسطه شويه لانه لسه  المشروع مش كامل
Manager:  it is nice idea but let us think why I agree and accept your deal and there is no advantages that is clear to notice
الترجمه بقي : يعني بيقول فكره المشروع حلوه بس ما فيش اي فوائد ملحوظه او شفتها منه عشان اقبل الديل بتاعكم
Sara fast said :sir we are a famous company and have position in our field and if you do not see advantages that is your opinion and we respect  it and if you do not want the deal, fox company will take it ahhhhhh I think you know this company and you know it is always do the right thing
الترجمه  ساره بسرعه ترد : احنا شركه مشهوره ولينا وضعنا في السوق ولو حضرتك مش شايف مميزات للمشروع ده راي حضرتك واحنا نحترمه بس الديل كده هيروح لشركه فوكس اااااه وحضرتك تعرفها كويس وتعرف انها بتختار دايما صح
Manager: well we accept the deal congratulation and Mr. Kareem you are very lucky to have this assistant
الترجمه : طيب احنا هنقبل الديل واستاذ كريم انت محظوظ عشان عندك مساعده زي ساره كده
وخلص الاجتماع بقي
كريم : انت مين قال ان شركه فوكس عايزه تاخد المشروع مننا
ساره : ههههههههههههههههههههه  هي دخلت عليك انت كمان
كريم : يعني ايه
ساره : لازم تعرف عدوك كويس اوووي وتجمع معلومات عنه دي قاعده مشهوره في البزنسس الشركه الي معانا دي الشركه المنافسه ليها هي شركه فوكس ودايما بيدخلو مناقصات قصاد بعض بيحاولو يجمعوا السوق لحسابهم انا استغليت الموضوع ده لحسابنا
كريم : ( بابا كان عنده لما قال ان انتي يا ساره تقدري تديري شركه لوحدك ): احم عاااااااااادي يعني ما انا كنت عارف ده برده
ساره : والله طيب بما ان كده حضرتك الي هتعمل الاجتماع المره الجايه لاني وتفتح ساره الاجنده بتاعتها فاكرين الي حطت الورقه فيها هي بتسجل فيها المواعيد بتاعتها  ورايا امتحانات ومش هلحق احضر حاجه  يدوب هحضره بس  بعد اذنك
كريم : ( بهزر يا رمضان ايه ده ما بتصدقي يا شيخه ) ماااااشي هعمل اكيد يعني دي حاجه تافه
ساره : اه هي تافه فعلا وريني خبراتك يا سياده المدير
وتعدي الايام عادي كريم بيزور باباه وخرج من العنايه واتحسن شويه واتحدد يوم الي هيعمل فيه العمليه يوم الاجتماع ومع ذلك كريم محسش بتوتر زي كل مره وكان بيقضي وقت الشركه وعادي اتعود علي الشغل واتعود ان ساره تكون معاه
ونجي بقي لميعاد الاجتماع قبلها بكذا يوم كان كريم لما يرجع البيت يشتغل في مكتب باباه لحد الفجر ويطلع يرتاح شويه قبل الشغل ويكمل يومه
اليوم ده بقي عمل برطمان قهوه ودخل المكتب المره دي سمر قابلته
سمر : يا ابني ارتاح شويه انت كل يوم شغل للفجر كده
كريم : لازم يا ماما عشان بكره الاجتماع وهانت خلاص
سمر : ربنا يرضيك يا ابني يااااااااااااااارب
كريم : اول مره تدعي الدعوه دي
سمر : اول مره احس ان ابني بقي راجل ومش حاسه بغياب ابوك بشوفه فيك ومسكت وشه بايديها ربنا يحميكي يا ابني يااااااااااارب
كريم : مسك ايد مامته وباسها وميحرمنيش منك ولا من بابا يا احلي ام في الدنيا
سمر حضنته وكريم حس لاول مره ان امه فخوره بيه وانه محتاج الحضن ده من زمااااااااااان
كريم : يااااه يا ماما حضنك وحشني اوووي
سمر : وابني الي كنت عايزاه وحشني اووووي وبعدين بقولك ايه بطل دلع وقوم اشتغل عشان تنام
كريم : اهربي ماشي بس شايف دموعك هههههههههههه بطلي دموع بقي يا موزه
سمر : تصبح علي خير بقي وكانت مدياه ضهره
كريم قعد يشتغل ونام من التعب علي المكتب
ساره بقي كانت في الشركه وقابلت المدير والفوج الي معاه ودخلتهم القاعه
ساره : يا بنات هنعمل ايه كريم لسه مجااااش
ايه : اكيد هيجي ان شاء الله
مريم : عايز ايه من شخص مش هيتحمل المسئوليه
ساره : لا يا مريم كريم عمره ما هيعمل كده لان ده حلم ابوه (معقول يا كريم متجيش معقول تكون لسه متحملتش المسئوليه )
يتبع


tamtam

0 تعليق على موضوع "يوميات عنيد وعنيدة - الحلقة 8"


الإبتساماتإخفاء